lørdag den 11. januar 2014

Nye ideer og eget design

For tiden går jeg med tanker om at designe noget selv. I strik.

Jeg prøver ikke at gå i fælden med at lave noget, som er fuldstændig uoverskueligt at strikke. Jeg er rigtig glad for den halsedisse jeg lavede for ikke så længe siden, så jeg har besluttet mig at lave mit eget halsedisse-design.

Jeg er jo autodidakt mht. strikken, men til jul ønskede jeg mig nogle strikkebøger, så jeg kunne få lidt flere af teknikkerne på plads.

Jeg fik Politikens Strikke- og Hæklebog og den er rigtig god. Men en af de andre bøger jeg fik, byttede jeg til Strikkerens Mønsterbog. Hold nu op den er fantastisk. Den første del fortæller om teknikker, udstyr, garn og om design. Næste afsnit handler kun om alle de forskellige mønstre der findes. Jeg er helt opslugt i den. Den følger mig rundt i huset, hvorend jeg sætter mig :).



Jeg har allerede lært en masse af de to bøger, som jeg ikke vidste.

F.eks. at mønsterstrik i glat med 2 farver (kan skiftes ud under vejs, så det samlede stykke har flere farver) hedder Jaquardstrik og at der her tales om en dominerende farve. Når man strikker med to garner i samme hånd, vil det garn, der ligger tættest på knoen, blive mest dominerende. 



Det er derfor vigtigt altid, at vælge hvilken farve, der skal træde mest frem og dermed holde garnerne rigtigt.

Jeg lavede en lille strikkeprøve, hvor jeg prøvede påstanden efter, og det passer sørme.



Det ses nemmeste ved en prøve med striber. Se hvordan den dominerende farve, skifter ca. midt på, hvor jeg har skiftet garnets position i min hånd.

Nå men tilbage til strikkedesign. Som sagt skal det være overskueligt.

Overskuelighed i både mønster, form og masker.
Sidstnævnte ved blot at strikke ret og vrang. Man kan strikke utroligt mange flotte mønstre med bare ret og vrang. Mht. form, så er det jo bare at strikke rundt, når der er tale om en halsedisse. Eller jeg har ikke fundet ud af om det skal være frem og tilbage eller rundt. Det bliver nok frem og tilbage.

Mønsteret er så her, hvor det bliver sjovt.
Personen, der har skrevet Politikens Strikke- og Hæklebog, Vivian Høxbro, har en hjemmeside, kaldet www.viv.dk. Her har hun lavet sit eget program, der ud fra dit og dit garns strikkefasthed kan printe det rigtige slags ternet papir til dig. Du kan nemlig sjældent bruge almindeligt ternet papir til f.eks. ringe, da du så får en oval i stedet. Programmet findes her.
Du skal altså først lave en strikkeprøve, hvor du finder ud af hvor mange pinde og masker lige netop du bruger, med det valgte garn på 10x10 cm og herefter taste det ind i programmet og printe. Tegn nu dit ønskede design på papiret og du får en ide om, hvordan dit design kommer til at se ud på det færdige strik.

Det er rigtig sjovt. Prøv dig frem. Jeg har i hvert fald hygget mig med det de sidste par dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...