tirsdag den 20. november 2012

Strikkeprøve - ja ja

Jeg er en af de personer, der - når jeg finder en opskrift, som jeg MÅ lave - hellere vil i gang, end at begynde med en strikkeprøve.

En strikkeprøve er, som navnet angiver, en lille prøve på, om man opnår den ønskede strikkefasthed ved at bruge det garn og de pinde, som opskriften foreskriver, eller man evt. skal skifte en eller begge dele til noget andet.

Oftest står der oplyst en størrelse pinde, man skal bruge, hvorefter strikkefastheden oplyses. F.eks:

DROPS STRØMPEP nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.

Der er altså altid oplyst, hvor mange masker og pinde, der skal strikkes for at få et stykke på 10 x 10 cm.

Da jeg ikke rigtig gider det der med strikkeprøver, så prøver jeg selvfølgelig at springe over hvor gærdet er lavest.

Så da jeg forleden gik i gang med en ny opskrift (mere om det senere), så stod der, at et stykke på 10 x 10 cm skulle svare til 22 masker og 30 pinde på pinde 3,5 mm.

Jeg har ikke alm. pinde i 3,5 mm, så jeg brugte størrelse 4 mm. Jeg slog derfor de 22 masker op og strikkede et par pinde:


Jo jo, de 10 cm er der ca.
30 pinde er altså mange pinde, når man ikke rigtig gider det der, så jeg tænkte halvdelen! Men halvdelen er alligevel 15 pinde. Hmm...
Jeg deler med 4 så!
Jep, 7-8 pinde skal ca. give 2,5 cm.


Voilá! Det passer.
En lykkelig strikker kunne nu komme i gang med sin opskrift.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...